Voorlopige resultaten van de Ronde Tafel Conferentie

• Drie partijen (parochie, wijkbelangen en wijkraad) hebben op 28 oktober 2014 onderling overeenstemming bereikt en gezamenlijk een kader-overeenkomst van de herbestemming getekend.

• Drie partijen die zo snel mogelijk door willen om een belangrijke initiatiefnemer met een veelbelovend plan niet langer te laten wachten. Deze initiatiefnemer heeft overigens ook aan de basis gestaan van het eerste volledig uitgewerkte plan dat reeds in 2002 door de stichting Hoe verder met de Bernadettekerk aan Parochie en Bisdom is aangeboden (zie ook elders onder de Rubriek Laatste Nieuws). En daarna met overweldigend enthousiasme door (bijna) iedereen in de wijk is omarmd.

• (Beperkte) ruimte voor de overige partijen om alsnog de kader-overeenkomst van de herbestemming te ondertekenen en mee te doen met de stuurgroep en projectgroep die binnenkort van start gaan.

• Een bestuur van de VBB, dat momenteel met onder meer de volgende vragen en onduidelijkheden zit:
  - Waarom mag het klooster niet volwaardig participeren ?
  - Waarom de inbreng van wijkbewoners zo regelen ?
  - Waarom dit beperkte herbestemmingsgebied ?
  - Waarom de stiltekapel aldus realiseren ?
De achtergronden van deze vragen worden elders onder deze Rubriek uitvoerig toegelicht.

• Een aanbod aan parochie, wijkbelangen en wijkraad om vooralsnog niet gehinderd door inbreng van de VBB met voortvarendheid verder te gaan.  Zoals dat overigens ook ten aanzien van het dierenpark, de buurtwinkel en de speeltuin het geval is geweest.

• Met daarbij de positieve kanttekening van het bestuur van de VBB dat mochten alle partijen van de Ronde Tafel Bijeenkomst op enig moment de VBB wel weer bij het overleg willen betrekken, dit natuurlijk altijd in overleg met de leden kan worden bezien.