Nieuwsbrief ontvangen?

Laatste nieuws - Nieuwe beheerder Bernadettekerk ?

Geplaatst op: Dinsdag 21 maart 2017

Zoals velen van u hebben kunnen constateren gebeurt er van alles in en rondom de Bernadettekerk.

Dit heeft geleid tot een stroom vragen van erfdienstgerechtigden en andere belangstellenden richting de VBB.

Waaronder de vraag:
“Kunt u ons bijpraten over de status van nu met betrekking tot de plannen om de kerk als werkplaats voor een orgelmakerij te bestemmen ?”

En: “Hoe staat de VBB daar tegenover ?”

Helaas moet de VBB u vooralsnog het antwoord op de eerste vraag schuldig blijven.

In eerdere nieuwsberichten van 9 november 2015 en 30 januari 2016 heeft de VBB proberen duidelijk te maken weinig vertrouwen te hebben in het herbestemmingsproces tot dat moment. De wijze waarop met name de “onafhankelijke” voorzitter van de stuurgroep keer op keer geprobeerd heeft de erfdienstgerechtigden (bij voorkeur via het Brabants Dagblad) voor voldongen feiten te plaatsen, geeft daartoe ook geen aanleiding.

Ook weer via het Brabants Dagblad hebben wij het afgelopen najaar mogen vernemen dat de orgelbouwer Pels en Van Leeuwen failliet gegaan is. De VBB kent dit bedrijf niet en pogingen om kennis te maken zijn door betrokkenen altijd met een verwijzing naar het parochiebestuur afgehouden.

Opnieuw via het Brabants Dagblad werd spoedig daarna bekend dat het bedrijf van de orgelbouwer in afgeslankte vorm en onder de nieuwe leiding van een familielid gaat proberen een doorstart te maken.  Wat dat voor de Bernadettekerk zou kunnen betekenen, blijft tot dusver onduidelijk. Het parochiebestuur zegt in alle openheid en transparantie te willen communiceren, doch verstrekt hierover tot dusver geen verdere informatie.

Wel heeft het parochiebestuur op zijn website in november 2016 een openbare reactie kenbaar gemaakt op het advies dat de stuurgroep een jaar eerder bij wijze van eindrapport had uitgebracht. Met daarbij het verzoek aan de voorzitter van deze stuurgroep om de draad weer op te pakken. Gelet op de nieuwsberichten van 9 november 2015 en 30 januari 2016 van de VBB, zal duidelijk zijn dat de VBB hier allerminst op zat te wachten. En gelukkig inmiddels ook Wijkraad en Wijkbelangen niet.

De vraag “Hoe staat de VBB daar tegenover ?” kan dan ook op dit moment alleen met “op deze manier niet positief” beantwoord worden.  Dat er door een nieuwe “beheerder” iets aan de verdere verloedering van kerk en omgeving gedaan wordt, is natuurlijk prachtig.  Doch wat is nu de bedoeling van dit alles ?  En kan hiermee het dierenparkje voor de wijk worden behouden ?  Wie het weet mag het zeggen.

Daar komt nog het volgende bij:
Medio 2016 zijn alle organisaties binnen de wijk door de Zusters van het H. Hart geïnformeerd over het voornemen van de zusters om hun Bernadetteklooster op afzienbare tijd te gaan verlaten.

Waarmee de erfdienstbaarheid van het gehele gebied waarop kerk en klooster staan opeens (toch weer) een actueel thema werd. Hoezeer de parochie dit ook al 16 jaar heeft proberen af te houden.

Het is om die reden dat Wijkraad, Wijkbelangen, de Stichting Hoe Verder met de Bernadettekerk en de VBB het van belang vinden om samen op te trekken in de nieuwe fase die nu is aangebroken. De rol van de voormalige stuurgroep en projectgroep is immers eind 2015 afgerond.

Genoemde partijen zoeken op dit moment naar een mogelijkheid om op een zorgvuldige wijze met de parochie en het klooster in gesprek te komen.  Daartoe hebben inmiddels enkele oriënterende gesprekken plaatsgevonden.

Partijen hebben daarbij aangegeven te hechten aan de erfdienstbaarheid en een integrale benadering, zonder dat deze herbestemming in de weg staat.

Geweldig dat er binnenkort 61 nieuwe gezinnen in Maliskamp komen wonen. Bovendien binnen een gebied dat van oudsher ook als heersend erfdienstgebied geldt.

Op de website van de VBB kunt u op de zogeheten “home-page” hierover al vele jaren het volgende lezen:

“De Vereniging Behoud Bernadettekerk (VBB) wil samen met alle wijkbewoners zoeken naar een nieuwe bestemming van het religieus erfgoed, dat deel uitmaakt van het hart van Maliskamp. Een "ideaalplaatje" met verbeeldingskracht, dat bovendien toekomstgericht en toekomstvast is.  Dit kan alleen door met elkaar en samen met de stichting Wijkbelangen Maliskamp en de stichting Wijkraad Maliskamp alle krachten te bundelen.

De vereniging is opgericht op 28 maart 2002.  De Bernadettekerk is als symbool gekozen voor het streven van ± 250 erfdienstgerechtigde wijkbewoners om het religieus erfgoed binnen het erfdienstbare gebied (dat als het hart van Maliskamp wordt omschreven) voor de toekomst veilig te stellen en te behouden.  En aldus ook in de toekomst ten goede te laten komen aan de gehele wijkgemeenschap”.

En  even verder:

Onverkort blijft voor de VBB de volgende vraag of - zo u wilt - opgave centraal staan: hoe vertaal je een belangwekkende boodschap (in 1934 vastgelegd in een notariële akte over de toekomstige bestemming van het hart van Maliskamp) samen met alle wijkbewoners op een zorgvuldige en reële wijze naar de situatie van nu”.